Now Reading
Plavo je za dečake, crveno za devojčice
Dark Light

Plavo je za dečake, crveno za devojčice

Plavo je za dečake, crveno za devojčice naslovna bumerka.rs

Da li si se ikada zapitala zašto je plava boja „rezervisana“ za dečake, a crvena za devojčice? Zašto uopšte postoje veze između boja i polova?

Tradicija ili marketinška manipulacija?

Da li si znala da nam ova podela nije urođena i da nema nikakve veze sa tradicijom?

Dobro došla u priču o magičnom svetu boja i rodnih stereotipa koje su rezultat psihološkog programiranja i marketinških trikova. Vodimo te na zanimljivo putovanje kroz svet boja i otkrivamo ti kako su marketinške strategije oblikovale našu percepciju o polovima. Istina je mnogo intrigantnija nego što možeš da zamisliš.

Izvor: Canva

Istorijska „evolucija“ plave i crvene

U našoj prošlosti, boje su bile znatno manje povezane sa određenim polovima nego što smo toga danas svesni. Da paradoks bude veći, nekada se crvena smatrala više „muškom“ bojom. Prvenstveno zbog asocijacije na krv, čitaj – rat! , ona je bila simbol strasti, hrabrosti i agresije, te je samim tim bila povezana sa ratnicima – muškarcima dabome.

Tako je, verovala ili ne, roze – kao svetlija nijansa crvene – u 19. veku bila vrlo popularna među muškarcima. Sa druge strane, plava boja je uglavnom bila povezivana sa mirom, nežnošću i božanskim, te kao takva logično često bila izbor koji su preferirale žene.

Ono što je sigurno je da su boje oduvek imale jaku simboličku konotaciju, ali tek su u 20. veku postale jedno od najmoćnijih „alata“ za oblikovanje naše percepcije o polovima. 

Industrija igračaka + marketinški stručnjaci = umetnost stvaranja stereotipa

Ključnu ulogu u formiranju ustaljene veze između boja i polova, odigrali su industrijalci, uz svesrdnu pomoć marketinških „magova“ i to pre ne tako davno.

Naime, prodavci igračaka su prepoznali da u povezivanju određenog tipa igračke, boje i pola leži ogroman potencijal za povećanje prodaje. Marketari su to oberučke prihvatili i „Voila!“: kreirana je marketinška kampanja koja je promenila našu percepciju stvarnosti.

Izvor: envato.com

Upotrebom boja kao marketinškog alata, brendovi igračaka su efikasno ciljali na određene segmente tržišta i povećali prodaju. Kroz marketinške kampanje usmerene na određene rodne grupe, industrija igračaka je stvorila snažne rodne stereotipe i nametnula ideju da su određene igračke rezervisane samo za dečake ili samo za devojčice.

Međutim, ova nametnuta povezanost boja i polova, toliko duboko je prodrla u našu svest da je postala deo naše kulture. Kao takva – što je ujedno i najgora posledica – utiče i na formiranje naše percepcije i samog identiteta još od najranijeg detinjstva. 

Plavo je za dečake, crveno za devojčice
bumerka

Izvor: envato.com

Marketinški trikovi na putu od „borbenog“ do „Barbi sveta“

U stvaranju veze između plave boje i dečaka, veliku ulogu su odigrale asocijacije na životne okolnosti koje su smatrane uzbudljivima. Tako su, na primer, let avionom, morske avanture, istraživanje svemira i vojne akcije povezane sa plavom bojom. Naravno, ona je zato „dodeljena“ dečacima. 

Plavo je za dečake, crveno za devojčice
bumerka

Izvor: envato.com

Po istoj analogiji, za devojčice je odabrana crvena, koja uz plavu, predstavlja jednu od osnovnih boja. Međutim, kako naš subjektivni osećaj kada je mnogo crvene na jednom mestu, koji zaista može biti vrlo intenzivan, ona je malo „ublažena“. I tako smo „malo po malo“ došli do roze boje

Pogledaj još
postporodjajna-depresija

Svet izgrađen na iluziji i manipulaciji

Jednom kada je ideja o povezivanju boja i polova ugledala svetlo dana, punim gasom se krenulo napred. Marketari su odlučili i kroz marketinške kampanje ˝uspešno˝ nametnuli ideju da je plava boja za dečake, a crvena za devojčice. Cilj je bio identifikacija u cilju prodaje.

Dečake su masovno počeli da usmeravaju na plave avione, brodove, robote, automobile, vojne rekvizite i sportske igračke. Sa druge strane, lutkama, kućicama, šminkom, garderobom i modnim dodacima, potpuno su izmenili dotadašnju percepciju crvene boje. Tako je stvoren „crveni ženski svet“ prepun svih nijansi roze. Šta više, rođena je nova „bajka“.

U zdravoj realnosti boje ne bi trebalo da nas ograničavaju, već da nas inspirišu da uživamo u raznolikosti i budemo autentični. Međutim, svedočimo suprotnom. Malo ko je tada razmišljao o psihološkim izazovima sa kojima se, između ostalog, suočavaju devojčice zatvorene u kutiju sa roze normama. Možda ih naprosto nije ni bilo briga. Ali, šta je sa nama danas? Da li smo bar za mrvicu drugačiji ili je ipak lakše živeti u nametnutim stereotipima samo zato što su globalno promovisani? 

Nova svest – nova stvarnost

Boje same po sebi nisu rodno određene, već smo mi kao društvo stvorili ove veze. U pogledu boja, mi živimo rezultat marketinških strategija i društvenih konstrukcija. I upravo to saznanje je važan korak ka stvaranju sveta u kojem boje ne nose teret polnih karakteristika. Osvešćivanje donosi promenu nametnutih (loših) društvenih normi. Pre svega, boje treba da budu slobodan izraz individualnosti, a ne ograničavajući faktor u službi povećanja prodaje. 

Izvor: Canva

U novije vreme, sve je više ljudi koji odbacuju ovakvu vrstu stereotipa, birajući boje koje vole, a ne one koje im se nameću. Među njima je i mnogo roditelja, koji ne žele da odgajaju svoju decu u jednoobraznom i ograničenom svetu, pored toliko mnogo izbora.

To je činjenica koja ohrabruje. I ovoga puta, (uvek budna) marketinška industrija je primetila „trend buđenja“ i promene percepcije. Zbog toga vidimo kako se brendovi sve više prilagođavaju ovoj promeni svesti i sve više lansiraju „neutralno obojene“ proizvode. 

Istini za volju, boje zaista nose određenu simboliku i imaju tu moć da na nas deluju na podsvesnom, pa i energetskom nivou. Ali, priroda oko nas, svet u kojem živimo, prepun je boja i različitosti, bez ograničenja i stereotipa.

Zato, bumerko draga, ako već nisi, pusti mašti na volju, oslobodi svoju kreativnost i stvori sebi svet obojen po tvojoj volji.

What's Your Reaction?
Bumerski
1
Korisno
0
Nisam sigurna
0
Sjajno
0
Zabavno
0
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Sva prava zadržana. Bumerka 2023, Made by craze&friends
Politika privatnosti i kolačića

Scroll To Top