Šta se krije iza jedne od najpoznatijih fotografija na svetu?

rucak-na-vrhu-nebodera-2048x555

Da li znaš za fotografiju “Lunch atop a skyscraper”? Sigurno si je videla, a verovatno ti je i ostala urezana u sećanju. Nisi jedina, pošto je u pitanju jedna od najpoznatijih fotografija na svetu.

Skoro ceo jedan vek, Lunch atop a skyscraper predstavlja fotografiju koja i dalje obilazi ceo svet. Ova kultna fotografija, na kojoj je prikazano 11 radnika kako ručaju na čeličnoj skeli na visini od 260m, nastala je jednog septembarskog dana davne 1932. godine u gradu Njujorku.

Čelična konstrukcija na kojoj radnici sede nalazila se na mestu današnjeg Rokfeler Centra. Taj centar se i danas smatra se jednom od „najpoznatijih“ građevina u svetu.

Šta je toliko interesantno na ovoj slici, osim što građevinci jedu „iznad oblaka“ na čeličnoj gredi?

Donosimo ti 10 zanimljivih činjenica koje odgovaraju na ovo pitanje.

1. Još uvek postoji sumnja o identitetu fotografa

Izvor: piqueshow.com

Slika radnika, koji sede visoko iznad Menhetna, može se videti na mnogim mestima širom sveta. Možemo je ugledati potpuno random, na zidovima stanova, kuća, kafića, restorana, građevinskih firmi, na majicama, magnetima za frižider. Ipak, i dan danas se zapravo ne zna ko je njen autor. 

Ime koje se najčešće spominje je Čarls C. Ebets, fotograf koji je tog dana svoj posao radio upravo na ovoj lokaciji. Ipak, tada je na istom mestu bilo i mnogo drugih fotografa, pa se ne može sa sigurnošću tvrditi ko je od njih uslikao baš ovu scenu. Iz tog razloga, Rokfelerova arhiva i Korbis (kompanija za licenciranje digitalnih istorijskih fotografija) uklonili su bilo kakvu „zvaničnu“ zaslugu i pripisali fotografiju „nepoznatom autoru“.

2. Fotografija je bila planirana u reklamne svrhe

Izvor: Pinterest

Iako su na fotografiji prikazani građevinci koji jedu na skeli kao da se nalaze u restoranu, svrha fotografije je bila isključivo komercijalna.

Ne. 11 muškaraca koji ručaju na čeličnoj gredi, na 69. spratu nije svakodnevni prizor. Cela priča je zapravo osmišljena da bi se izreklamirala izgradnja Rokfeler centra.

Slika je bila marketinški poduhvat Rokfeler centra, i iako su u pitanju stvarni radnici a ne manekeni, oni su smišljeno postavljeni na skelu sa kutijama za ručak, a događaj je organizovan uz veliki broj fotografa.

Glavni cilj je bio da se prikaže kako se Amerika, bez obzira na veliku depresiju koja je tada vladala, i dalje gradi. Usled velike nezaposlenosti koja je tada vladala, gde je 15 miliona ljudi ostalo bez posla, htelo se pokazati da ipak posla ima, te je namerno stavljeno čak 11 ljudi na fotografiju. 

3. Tog dana uslikano je više fotografija građevinskih radnika.

Izvor: images.squarespace-cdn.com

Veliki broj fotografa je tog dana uslikao mnogo više od jedne fotografije. Građevinski radnici su slikani u raznim pozama, polut balansiranja na gredi, neobaveznih razgovora dok sede „među oblacima“. Tu je i jedna manje poznata fotografija na kojoj se vide četiri radnika ispružena preko čelične grede, kako spavaju.

4. Originalni negativ ove fotografije čuva se u trezoru u Pensilvaniji

Da bi originalni stakleni negativ fotografije bio zaštićen, postavljen je u ogroman trezor pod zemljom nedaleko od Pitsburga u Pensilvaniji. Nazvan “Gvozdena planina”, ovaj „mega-bunker“ prostire se na 1,8 miliona kvadratnih metara. Tu se čuvaju umetnička dela od neprocenjive vrednosti, fotografije, filmski negativi, muzički komadi i državni dokumenti iz celog sveta.

Izvor: pennlive.com

Trezor poseduje kontrolu temperature kako bi se očuvala stara dokumentacija, a postoji i ceo tim ljudi koji radi kako na fizičkom, tako i na digitalnom očuvanju miliona artefakta unutar trezora. Kontrola temperature u trezoru je regulisana iz jezera pod zemljom, koje se koristi za pumpanje vode od 50 stepeni kako bi se održavala stabilna temperatura.

5. Originalni negativ je ipak oštećen

Ovaj stakleni negativ je u nekom trenutku, verovatno nakon što ga je “Korbis” otkupio, pao i napukao na par mesta. Staklo naprosto nije moglo da izdrži takav pad.

Međutim, pre nego što je polomljen, napravljen je veliki broj visokokvalitetnih kopija. Od njih su ponovo izrađeni negativi, kako bi štampanje bilo lakše. Imajući to u vidu, budućnost ove fotografije nije ugrožena, jer na sreću postoje kopije koje se i dan danas koriste.

6. O ovoj fotografiji postoji i dokumentarni film

Isto kao što je identitet fotografa do današnjih dana ostao nepoznat, nije poznato ni ko su bili ljudi na ovoj slici. Zna se da su bili pravi građevinski radnici, ali njihova imena su i dalje misterija, kako za istoričare, tako i za javnost.

Zbog toga je režiser Šon O Kualajn pokrenuo istraživanje o tome, snimivši dokumentarni film “Men at lunch”. Namera mu je bila da će se možda naći neko, ko će kada odgleda film, prepoznati nekoga sa fotografije.

Izvor: Imdb.com

Ovaj dokumentarac nastao je zbog beleške čoveka po imenu Pat Glin, koju je O Kualajn video na zidu jednog paba u Irskoj. Beleška je bila priložena uz kopiju fotografije “Lunch atop a skyscraper”. U njoj je Glin tvrdio da su njegov tast i otac bili dvojica muškaraca na gredi tog dana.

O Kualajn je pronašao Glina, koji je tvrdio da dva muškarca sa slike neodoljivo podsećaju na njegovog oca i tasta. Ipak, pošto nisu postojale zvanične informacije o radnicima koji su tada gradili “Rokfeler centar”, i dan danas se ne može utvrditi da li su ti ljudi zaista Glinovi rođaci.  

 O Kualajn je nastavio istraživanje, ne želeći da odustane, jer mu je bilo fascinantno da se niko do sada nije interesovao ko su zapravo ljudi sa slike. 

„Počeli smo bukvalno od nule, i bez pomoći i entuzijazma arhiviste Rokfelerovog centra, Kristin Rasel, bili bismo u velikoj nevolji“, rekao je O Kualajn u intervjuu za Rokfeler centar. Korišćenjem desetina arhivskih fotografija u Rokfelerovom posedu, Rasel i O Kualajn su uspeli da identifikuju dva čoveka. Džozefa Eknera (treći sa leve strane) i Džoa Kertisa (treći s desna). Imena ostalih devet muškaraca, međutim, još uvek nisu poznata.

Ako se ima u vidu da je preko 40.000 radnika bilo angažovano u izgradnji Rokfeler centra, ipak će ostati večita misterija ko su bili ti ljudi i zašto se o njima ništa ne zna.

7. Neki od radnika bi mogli biti – Indijanci plemena Mohavk  

Činjenica koja ne može da se opovrgne je da je “Rokfeler centar” izgrađen na leđima imigranata. To su bili muškarci iz Irske, Italije i Nemačke. Ipak, pošto se zna da je dosta Indijanaca Mohavk plemena tada živelo u severnom Njujorku, pretpostavlja se da su i oni učestvovali u izgradnji ovog solitera.

Mohavk Indijanci su bili poznati u svojim veštininama obrade gvožđa na kanadskim projektima gradnje. Veruje se da su kasnije otputovali u Njujork gde su se otvorili radovi na Empajer stejt bildingu, mostu Džordža Vašingtona i Rokfeler centru.

Iako ništa od ovoga nije potvrđeno, pretpostavlja se da je jedan od muškaraca na slici – blizu centra, sa kapom na glavi i cigaretom u ustima – Piter Rajs, gvožđar porekla Mohavk.

8. Neki istoričari sumnjaju u verodostojnost fotografije

Izvor: 2.bp.blogspot.com

Neki naučnici tvrde da fotografija nije bila toliko rizična kao što izgleda. Teorija je da se ispod radnika, van vidokruga kamere, nalazi savršeno bezbedan pod na koji bi se radnici spustili posle snimanja (ili sleteti, u slučaju pada). Ali, kao i za mnoge činjenice o ovoj fotografiji, istina je izgubljena u istoriji.

9. “Ručak na vrhu nebodera” je Korbisova najprodavanija slika

Korbis (u vlasništvu Bil Gejtsa) je posedovao prava na stakleni negativ za ovu fotografiju od 1995. do 2016. godine. Nakon toga, kompanija je prodala svoju sliku arhivarnici “Visual China Group”.

Za to vreme, to je bila najprodavanija istorijska slika u Korbisovom portfoliju. Prosek je bio oko 100 kupovina mesečno tokom 10 godina. S obzirom da je Korbis posedovao i originalne fotografije ikona 20. veka kao što su Albert Ajnštajn i Martin Luter King mlađi, ovo je zaista impresivna činjenica, jer je “Lunch atop a skyscraper” nadmašio mnoge popularnije fotografije.

 10. Na vrhu Rokfeler centra je otvorena “The Beam Expreience” turistička atrakcija

Izvor: images.squarespace-cdn.com

Marketinški stručnjaci su iskoristili popularnost ove fotografije, pa su novembra 2023. godine, na vrhu Rokfeler centra, osmislili marketinški trik koja privlači ljude iz cele Amerike.

U pitanju je konstrukcija nalik skeli sa čuvene fotografije. Ona je napravljena tako da posetioci mogu da sednu, vežu se sigurnosnim pojasevima, nakon čega se konstrukcija podiže do nivoa 69. sprata ove zgrade. Na toj visini, ona se rotira za 180 stepeni i na taj način se pruža jedinstven pogled na ceo Njujork.

Kada se sve ovo uzme u obzir, ostaje nam samo da nagađamo ko su bili ovi hrabri momci. Muškarci koji su se usudili da ručaju na skeli visine 260m. Takođe, ostaje misterija i da li je zaista u pitanju marketinški trik, koji i nije tako neobičan za Ameriku, u kojoj se sve komercijalizuje, pa čak i rizični poduhvati poput ovog.

Izvor: svetgradjevine.com/magazin

KAKO BI OCENILI TEKST?

Loading spinner

PRIJAVI SE NA NEWSLETTER

Ne propusti mesečno pismo. Od bumerke – bumerki.

 


    Ovaj web sajt je zaštićen sa reCAPTCHA i primenjuje Google Politiku privatnosti i Uslove korišćenja usluge.

      PODELI
      PODELI
      Picture of Katarina Lancrat

      Katarina Lancrat

      Master specijalni pedagog na papiru, dugogodišnji copywriter u praksi. Posao u „Zvečanskoj“ me prekalio, na SOS telefonu potkovao, a pisanje web sadržaja učinilo svojom, slobodnom i odlučnijom nego ikad. Keva sam dva detinja bistra uma, ali i mnogobrojnih kreativnih tekstova koji lebde svuda po webu. Knjige su mi odlično društvo ali samo ako imam sa kim da ih oživim.
      Pogledaj komentare (0)

      Ostavite odgovor

      Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

      POVEZANI ČLANCI